4i: Helpende handen voor verantwoord toezicht in de klas
Door: Rick van Workum, VOION
Vorm: presentatie en gesprek
Doelgroep: toa`s en docenten onder- en bovenbouw vmbo/havo/vwo (natuurkunde, scheikunde, biologie, NLT, techniek, O&O)
Het is leerzaam om leerlingen zelf aan de slag te laten gaan met een praktijkopdracht. Hoe zorg je ervoor dat een leerling de opdracht ook veilig uitvoert? En wie is er verantwoordelijk als het mis gaat?
Allereerst is het belangrijk dat je weet wat de wet voorschrijft en hoe de aansprakelijkheid geregeld is. Maar minstens zo belangrijk is het zorgen voor adequaat toezicht.
Hoe richt je de lessen in dat toezicht mogelijk is? Wat kun je zelf regelen, wat moet je samen met een collega of zelfs met de schoolleiding afstemmen? En wat is de rol van de RI&E?
Vanzelfsprekend is er ruimte om tips en ervaringen met elkaar uit te wisselen.
