overig

Rijk onderwijs voor het jonge kind: kijkkader W&T onderwijs 

Door: Corine Noordink, W&T en DG expert stichting KOE, kerndoelenteamlid mens en natuur samen met Anika Embrechts, docent-onderzoeker en curriculumontwikkelaar Technologie ROC van Twente, kerndoelenteamlid digitale geletterdheid en mens en natuur, lid van de werkgroep po van NVON.

Het rijke jonge kind onderwijs zit vaak boordevol met allerlei aspecten van W&T en zaakvakonderwijs. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de thema’s, maar ook het stimuleren van de onderzoekende, nieuwsgierige houding. Daarnaast worden er bij de kleuters al allerlei denk- en werkwijzen aangeleerd die de basis vormen om als kind onderzoekend en ontwerpend de wereld te verkennen en te leren begrijpen. Voor veel jonge kind leerkrachten zijn deze aspecten echter zó vanzelfsprekend voor het jonge kind onderwijs, dat de link met zaakvakonderwijs en W&T onderwijs niet direct gemaakt wordt.

In deze workshop geven we inzicht in de relatie tussen jonge kind onderwijs en W&T onderwijs. Hiervoor gebruiken we het kijkkader Betekenisvol jonge kind onderwijs dat in de regio Twente ontwikkeld is. Dit kijkkader geeft jonge kind leerkrachten inzicht in verschillende aspecten van W&T onderwijs en helpt hen om een bewuste basis voor zaakvakonderwijs in de midden- en bovenbouw te realiseren

.Samen verkennen we eigen lesvoorbeelden aan de hand van het kijkkader. Het kijkkader W&T onderwijs jonge kind, inclusief lesvoorbeelden is na de workshop vrij beschikbaar, zodat je er meteen mee aan de slag kan in je eigen klas of school.