Presentaties workshops & lezingen 2023
Hieronder vind je het programma van het festival. Klik de lezing/workshop aan om de presentatie te openen.
Ronde 1 (10:00u – 11:00u)
- Kunstmatige intelligentie – Handige meedenkers in het onderwijs (Bert Bredeweg, HvA en UvA) – LEZING
- Energietransitie, uitgelegd en uitgedaagd! (Jelte Bosma, Darel Educatie)
- Python in de les: Bouw en programmeer een irrigatiesysteem (Ludovic Wallaart, T3/Texas Instruments)
- Eenvoudig praktijkopdrachten ontwerpen (Martha Hoebens, Bedrijf in de Klas)
- Vakoverstijgende bedrijfsopdrachten: inspirerende practica voor vmbo
- STEAM-intro met LEGO (Thijs van der Kaaij, Steamlabs)
- Gebruik SketchUp in de klas! (Sjaak Bakker, Dali College)
- Escaperooms in de natuurkundeles (Nienke Lurvink, Kamerling Onnes Groningen)
- Organen op chip, wat kan je er mee in de klas? (Jan Jaap Wietsma, Universiteit Twente Pre-U)
Ronde 2 (11:30u – 12:30u)
- Digitale geletterdheid in samenhang: kansen voor STEM (Anika Embrechts, ROC van Twente) – LEZING
- Microplastics in het water (Dorien Dorresteijn (Globe Nederland), Maaike Vollebregt (Helen Parkhurst))
- Activerende werkvormen voor bètadocenten (Martin Bruggink)
- Eerste hulp bij onderzoeken en ontwerpen (Anneke Madern, Odulphuslyceum Tilburg en Reinier Geurts, Markenhage)
- Digitale toetsing in de lespraktijk (Klaas Wieringa, Greijdanus College / NVON)
- Ontwerpen leren in het vmbo (Egon Giero, Globe College)
- Gebruik SketchUp in de klas! (Sjaak Bakker, Dali College)
- Escaperooms in de scheikundeles (Hellen Schuitemaker, Montessori Lyceum Groningen)
- Antibiotica gezocht! (Iris Verhoeff, Universiteit van Amsterdam / DNA-labs)
Ronde 3 (13:15u – 14:15u)
- De magie van de magnetische rem (Eric de Metsenaere) – LEZING/DEMONSTRATIE
- Escaperooms in de natuurkundeles (Nienke Lurvink, Kamerling Onnes Groningen)
- Leerlingen leren onderzoeken in havo en vwo (Joris Veenhoven, Universiteit Utrecht)
- De STE(A)M leeromgeving: leren van gisteren, kijken naar morgen (Carolien de Neeve, Stichting Technasium en Teun van Wijk, ICS Adviseurs)
- Microplastics in het water (Dorien Dorresteijn (Globe Nederland), Maaike Vollebregt (Helen Parkhurst))
- Waar is jullie 150 miljoen werkdruk? (Rick van Workum, VOION)
- Multidisciplinair onderzoek met fotopigmenten (Ekaterina Reijnen, Het Rijswijks Lyceum)
- Muziek Elektriek (Ynze van der Spek, Slimme Handen) -> ook in ronde 4
- Switch City, a serious game over energietransitie voor VO bovenbouw (Marijn van Vliet en Jelte Bosma, Darel Educatie)
Ronde 4 (14:30u – 15:30u)
- Gered met een exoskelet (Dennie Jager, ExoDevo) – LEZING
- Klimaatdoelen in de klas met En-ROADS (Hiske Overweg, ambassadeur En-ROADS)
- Kennis delen rond praktische opdrachten (NVON vaksecties Biologie, Scheikunde, Natuurkunde)
- Design thinking als middel voor diep leren (Natascha Verhagen, RSG Slingerbos Levant)
- NLT in de onderbouw (Joris de Vries, Vereniging NLT)
- Fysieke veiligheid in de klas (Rick van Workum, VOION en Harry Olde Reuver of Briel, Corlaer College Nijkerk)
- Organen op chip, wat kan je er mee in de klas? (Jan Jaap Wietsma, Universiteit Twente Pre-U)
- Muziek Elektriek (Ynze van der Spek, Slimme Handen) -> ook in ronde 3
- De duurzame fabriek voor de onderbouw (Winnie Meijer, Centrum JongerenCommunicatie Chemie C3)
Plenaire afsluiting (15:45u – 16:15u)
- Een reis rond de wereld voor slechts €80,- (Team EcoRunner, TU Delft)