PROGRAMMA
Hieronder vind je het programma van het festival. Klik de lezing/workshop aan om de presentatie te openen.
Ronde 1 (10.00 – 11.00 uur)
- 1a: Bezoek aan festivalmarkt en expo
- 1b: Hoe gebruik je inzichten uit de neurowetenschappen in de klas? (Ingrid Nieuwenhuis, The Associator)
- 1c: Meten aan het Urban Heat Island Effect aan het Urban Heat Island Effect (Dorien Dorresteijn, Rosa Lizanzu, GLOBE Nederland)
- 1d: Lang Leve je Spullen: de kick van onderhoud en reparatie in je bèta(techniek)les (Gerald van Dijk, Rob Hoevenaars, Hogeschool Utrecht )
- 1e: Snel formatief handelen met diagnostische vragen (Sofie Faes, NVON)
- 1f: Katalyse en gaschromatografie (Paulien van Bentum, Universiteit van Utrecht)
- 1g: Onderbouw-programma: Wie heeft mijn huiswerk opgegeten! (Rondreizende DNA-labs)
- 1h: Klimaatverandering: wat satelietten ons vertellen (Jeroen Brink en Wendy van der Putten, ESERO NL – NEMO)
- 1i: Onderzoekend leren met datalogging (Enrikke Kuijpers, TechniScience)
- 1j. Fast Fashion (Tess Geerts, Vereniging NLT)
- 1l: Sterrenhemel Live! – Ontdek het veranderlijke heelal met echte data in het NOVA Mobiel Planetarium (Joanna Holt en Joris Hanse, NOVA)
Ronde 2 (11.30 – 12.30 uur)
- 2a: Bezoek aan festivalmarkt en expo
- 2b: De CRISPR-Cas revolutie – van biologie naar gen-therapie (prof. dr. John van der Oost, Wageningen University & Research )
- 2c: Elektrolyse in een Tictac doosje (Jacqueline Nelissen en Luuk Gommers, 2College Durendael )
- 2d: Aan de slag met water (Wichard Oosterman, Penta Bahûrim)
- 2e: NVON-toetsvraagbank, ontwikkeling digitale vragenbank bètavakken (Klaas Wieringa, NVON)
- 2f: Garden013, de duurzame schooltuin (Jocelyn Janssen, Anniek Andriesse en Stijn van Lierop, vmbo-school Campus013 )
- 2g: Praktijkgericht werken op vmbo bij technologie en havo-P techniek (Roel van der Sloot, Fioretti College )
- 2h: Leren met gebruik van neurowetenschappelijke principes (Ingrid Nieuwenhuis, The Associator)
- 2i: Spelenderwijs Python leren in de klas (Ludovic Wallaart en Frank van den Berg, Texas Instruments Education Technology)
- 2j: Wetropolis-model voor waterbeheer (Wout Zweers en Jan Jaap Wietsma)
Ronde 3 (13.15 – 14.15 uur)
- 3a: Bezoek aan festivalmarkt of expo
- 3b: Fysica en magie (Eric de Metsenaere)
- 3c: Vakoverstijgend veldwerk in de stad (Felix Spee, Berlage Lyceum)
- 3d: Van bedrijf tot opdracht (Martha Hoebens, Anouk Timmers, Bedrijf in de Klas)
- 3e: Practicum spectrometrie (Iris Verhoeff, Universiteit van Amsterdam )
- 3f: Inspirerende lessen in LessonUp (Edgar de Wit, Helen Bot, Wageningen Pre-University)
- 3g: Gamification: hoe verbind je de bètavakken aan spellen? (Cheyenne Feijen en Ines Tijssen)
- 3h: Actualisatie kerndoelen mens en natuur (Thijs Goedegebure en Marijn Meijer, SLO )
- 3i: Waterstof in mobiele voertuigen (Frank Mietes, Alles is Waterstof)
- 3j: NO2 meten met Palmes buisjes en satelliet (Dorien Dorresteijn, Rosa Lizanzu, GLOBE Nederland )
- 3k: Taal in de techniek (praktijk)les (Hammy Künne, Beekdal Lyceum)
Ronde 4 (14.30 – 15.30 uur)
- 4a: Bezoek aan festivalmarkt of expo
- 4b: Nieuwe chemische processen met hernieuwbare grondstoffen (Bart van den Bosch, Avantium/Hogeschool InHolland)
- 4c: Escaperoom in de klas (Nienke Lurvink, Hellen Schuitemakers, Serious Gaming voor Onderwijs)
- 4d: Stem-projecten met Arduino (Bart Huijskens, Stemzone.be)
- 4e: Conceptcartoons als opstap naar onderzoek voor 10 – 14-jarigen (Ed van den Berg, Peter Bom PONVON)
- 4f: Quantumwereld: begripsproblemen, voorkennis en modeldenken (dr. Kim Krijtenburg-Lewerissa, Universiteit van Utrecht)
- 4g: De kracht van omgevingsonderwijs bij duurzaamheid (Laura de Hoog, Patricia van Lieshout, Fioretti College)
- 4h: Play your way to knowledge met mobility (Steven Bruyninckx, 2College Durendael)
- 4i: Helpende handen voor verantwoord toezicht in de klas (Rick van Workum, VOION)
- 4j: Kaarsendover: een kennismaking met metalen in de klas (Eelco Mosselman, OstreaLyceum)
Afsluiting (15.45 – 16.15 uur)