Op 4 oktober 2023 zullen er vier rondes zijn met in elke ronde keuze uit verschillende lezingen, masterclasses en workshops. De festivalmarkt is de gehele dag geopend, dus ook tijdens de workshoprondes. Je kunt maximaal 3 workshops kiezen, en minimaal 1 keer een lezing of bezoek aan de markt. Aan het eind sluiten we plenair af met een presentatie over de waterstofauto door het EcoRunner team van TU Delft. Bekijk hier onder het volledige programma. Klik op de linkjes voor een beschrijving bij elke sessie.
Ronde 1 (10:00u – 11:00u)
- Bezoek aan de Festivalmarkt
- Kunstmatige intelligentie – Handige meedenkers in het onderwijs (Bert Bredeweg, HvA en UvA) – LEZING
- Energietransitie, uitgelegd en uitgedaagd! (Jelte Bosma, Darel Educatie)
- Bouw en programmeer een irrigatiesysteem (Ludovic Wallaart, T3/Texas Instruments)
- Eenvoudig praktijkopdrachten ontwerpen (Martha Hoebens, Bedrijf in de Klas)
- Inspirerende voorbeelden uit het Bèta-Tournament (Bas van Rijen, Summa College)
- STEAM-intro met LEGO (Thijs van der Kaaij, Steamlabs)
- Gebruik SketchUp in de klas! (Sjaak Bakker, Dali College)
- Escaperooms in de natuurkundeles (Nienke Lurvink, Kamerling Onnes Groningen)
- Organen op chip, wat kan je er mee in de klas? (Jan Jaap Wietsma, Universiteit Twente Pre-U)
Ronde 2 (11:30u – 12:30u)
- Bezoek aan de Festivalmarkt
- Digitale geletterdheid in samenhang: kansen voor STEM (Anika Embrechts, ROC van Twente) – LEZING
- Doorlopende leerroutes, tegen de stroom in (Auke Oosten, Nuborgh College Elburg)
- Activerende werkvormen voor bètadocenten (Martin Bruggink)
- Eerste hulp bij onderzoeken en ontwerpen (Anneke Madern, Odulphuslyceum Tilburg en Reinier Geurts)
- Digitale toetsing in de lespraktijk (Klaas Wieringa, Greijdanus College / NVON)
- Ontwerpen leren in het vmbo (Wichard Oosterman, Penta Bahûrim en Egon Giero, Globe College)
- Bouw snel en efficiënt je eigen Natuurkunde-les! (Youssef El Bouhassani, Leerlevels)
- Escaperooms in de scheikundeles (Hellen Schuitemaker, Montessori Lyceum Groningen)
- Antibiotica gezocht! (Amber Verhaar, Universiteit Leiden / DNA-labs)
Ronde 3 (13:15u – 14:15u)
- Bezoek aan de Festivalmarkt
- De magie van de magnetische rem (Eric de Metsenaere) – LEZING/DEMONSTRATIE
- Denker: Kritisch denken met interactieve systeemdiagrammen (Marco Kragten, HvA en Bert Bredeweg, HvA/UvA)
- Leerlingen leren onderzoeken in havo en vwo (Joris Veenhoven, Universiteit Utrecht)
- De STE(A)M leeromgeving: leren van gisteren, kijken naar morgen (Carolien de Neeve, Stichting Technasium en Teun van Wijk, ICS Adviseurs)
- Microplastics in het water (Dorien Dorresteijn (Globe Nederland), Wendela van Asbeck (Plastic Soup Foundation), Maaike Vollebregt (Helen Parkhurst))
- Waar is jullie 150 miljoen werkdruk? (Rick van Workum, VOION)
- Multidisciplinair onderzoek met fotopigmenten (Ekaterina Reijnen, Het Rijswijks Lyceum)
- Muziek Elektriek (Ynze van der Spek, Slimme Handen)
- Switch City, a serious game over energietransitie voor VO bovenbouw (Marijn van Vliet en Jelte Bosma, Darel Educatie)
Ronde 4 (14:30u – 15:30u)
- Bezoek aan de Festivalmarkt
- Gered met een exoskelet (Dennie Jager, ExoDevo) – LEZING
- Klimaatdoelen in de klas met En-ROADS (Hiske Overweg, ambassadeur En-ROADS)
- Kennis delen rond praktische opdrachten (NVON vaksecties Biologie, Scheikunde, Natuurkunde)
- Design thinking als middel voor diep leren (Natascha Verhagen, RSG Slingerbos Levant)
- NLT in de onderbouw (Joris de Vries, Vereniging NLT)
- Fysieke veiligheid in de klas (Rick van Workum, VOION en Harry Olde Reuver of Briel, Corlaer College Nijkerk)
- Muziek Elektriek (Ynze van der Spek, Slimme Handen)
- De duurzame fabriek voor de onderbouw (Winnie Meijer, Centrum JongerenCommunicatie Chemie C3)
Plenaire afsluiting (15:45u – 16:15u)